Sytse schreef er al eens over; goede cases voor De Vloer Op. Natuurlijk zullen er lijstjes zijn met uitgewerkte situaties, maar leuker is het om ze zelf te maken. Helemaal als je ze kunt schrijven voor spelers die je goed kent en ze in een bepaalde rol uitdaging kan geven of ze juist heel erg in hun kracht kunt zetten.
In de laatste jaren bij Placebo deed ik de muziek tijdens de De Vloer Op shows. Elke scene werd ingeleid door een bestaand lied en één speler is al op. Terwijl ik de muziek wegdraai, komt de tweede speler op en begint de scene. Omdat ik de cases al van te voren wist, kon ik perfecte muziek uitzoeken om een goede sfeer te zetten. Van heftige tango, tot singer-songwriter, en zelfs Metallica is eens langsgekomen.Dat bracht me op een idee: om het om te draaien. Veel liedjes zijn van zichzelf al een verhaal. Het een wat meer dan de ander, maar je kunt er vast zo al een paar naar boven halen die je kent. Met dat als uitgangspunt ging ik aan de slag voor nieuwe cases voor De Vloer Op:
- Neem dus een liedje met een verhaal, dat je goed kent. Schrijf dit verhaal op als startpunt. Kijk daarna wie er in het verhaal voorkomen; en wat hun belangen zijn.
- Daarna de stap om het kernachtiger te maken (je wilt tenslotte niet het verhaal in het lied uitspelen maar juist geïnspireerd raken): hoe kun je in 1 a 2 zinnen deze situatie samenvatten? Neem dit als kern voor je case.
- Hierna kun je het weer groter maken: om wie gaat het, wat zijn hun namen en achtergronden, en waarin zit de tegenstelling. En daarna de vraag: hoe kan je het nog erger/schrijnender/genanter maken?
- Daarna ga je aan de slag met de startsituatie: Als trucje voor de startsituatie gebruik ik vaak “hoe gezelliger het is, hoe meer er kapot kan”. Het is dus een hele gewone, gezellige situatie zodat je spanning op kan bouwen tot de tegenstelling aan het licht komt.
Voorbeeld De Vloer Op-Case:
Dag Esmee, van Acda en de Munnik.
Hoofdpersonen: zanger (Thomas Acda), Esmee.
Verhaal: Zanger loopt door een hoerenbuurt en herkent een meisje uit zijn middelbare school-tijd, die de prostitutie in is gegaan. Hij vraagt zich af waarom ze is geworden wat ze is geworden en zij zegt dat ze gelukkig is terwijl hij eigenlijk heel ongelukkig is.
Case:
- Thomas heeft weinig succes in z’n werk, is ongelukkig en wil zich gaan bezatten.
- Esmee is een succesvolle zakenvrouw met een escort-imperium.
Mogelijkheden om het erger maken:
- Esmee was de eerste vriendin van Thomas.
- Thomas was op weg om een zelfmoordpoging te doen.
- Thomas wordt door een fan herkend terwijl hij naar binnen stapt.
- Esmee stuurt aan op een klus.
Startsituatie: Je kunt dan inderdaad de wallen gebruiken, maar misschien is het leuker als ze elkaar op een reünie tegenkomen, of backstage bij een van zijn optredens. Geef in elk geval een locatie, en eventueel een handeling.
En hoe het eindigt; tja, dat is altijd anders. Maar als de muziek begint te spelen, weet je dat je er bent.
(waar liedje staat kun je ook sprookje, film, boek, krant of iets anders verhalends lezen)