Het is misschien niet voor iedereen zichtbaar, maar er zijn een aantal dingen aan het veranderen bij IMPRO Amsterdam. Eén van de tofste veranderingen gaat over het betrekken van de Nederlandse Improvisatietheater gemeenschap. En daar ben ik, als nieuw lid van de organisatie sinds begin 2022, best wel trots op.
Begin dit jaar hebben we een lijstje gemaakt met waarden die wij belangrijk vinden bij het maken van een festival waar wij trots op kunnen zijn. Het is best een lange lijst, maar voor dit stukje wil ik het hebben over hoe het onderstaande punt het festival heeft beïnvloed:
“Continue linking with the local community (at the scale of the country) and involving local improvisers at all different levels in this international festival.”
Vrij vertaald: we willen iedereen in heel Nederland bij elk onderdeel van het festival betrekken. Als spelers, bezoekers, docenten, regisseurs, noem maar op! Niet alleen de mensen uit Amsterdam, niet alleen uit de Randstad, maar heel Nederland. Want hoe tof is het dat je een groot internationaal festival in je achtertuin hebt? En hoe jammer is het dat we niet de kans grijpen om zoveel mogelijk mensen bij ons tuinfeest uit te nodigen? Of, nog erger, dat ze zich niet welkom voelen bij het feest? Hoe zorg je dat je niet alleen focust op het international aspect van het festival, maar dat zowel gasten van buiten als binnen Nederland graag langs willen komen?
Nederlandse inbreng op internationaal podium
We zijn er noodgedwongen mee begonnen tijdens minIMPRO Amsterdam 2022. Nadat we de editie in januari 2022 hebben moeten annuleren, zagen we de kans om op korte termijn een mini versie van het festival te organiseren. En omdat er weinig tijd was om het voor te bereiden, konden er ook gewoon weinig buitenlandse improvisers langskomen. Dus organiseerden we op korte termijn een festival met het beste talent uit Nederland en België op de planken, als docenten en regisseurs.
En verdomme, wat was dat leuk. Het was prachtig om te zien hoeveel mensen er, ondanks de vrije korte tijd tussen aankondiging en het festival, deelnamen aan het festival! En hoe blij iedereen was dat het gewoon weer kon. De Maestro op de zaterdagavond, waar uit (bijna) elke Provincie uit Nederland een speler kwam was een prachtig toppunt van verbinding waar de warmte vanaf spatte. Mocht je nog nooit een Maestro gezien hebben: het is een avondvullende spelvorm die gegoten wordt in een competitief jasje, maar die het beste uit de verf komt als de spelers elkaar en het publiek een heerlijk optreden gunnen. En dat lukte.
Voor het festival in 2023 hebben we nagedacht over het soort optredens. Niet iedereen zit in een ervaren internationale groep, maar het is wel heel erg leuk om op te treden tijdens zo’n groot festival! Dus ook groepen die voor de gelegenheid bij elkaar willen komen, of bestaande groepen die iets nieuws willen proberen krijgen de ruimte om hun aanmelding in te sturen.
We hebben ook de voorwaarden aangepast om auditie te doen voor de Dutch Cast. De Dutch Cast zijn de Nederlandse spelers die sowieso op het podium van de Theaterzaal komen te staan, samen met onze internationale gasten. Door niet meer de eis te stellen dat je lid moet zijn van TVA of in het voorgaande jaar vrijwilliger geweest moet zijn, hebben we het makkelijker gemaakt voor iedereen uit heel Nederland om zich aan te melden om auditie te komen te doen. Het was voor ons een logische stap, omdat de organisatie eigenlijk geen onderdeel meer is van TVA, en omdat we tijdens minIMPRO Amsterdam al gezien hebben dat door de vrijwilligers een leuke, gezellige en goed georganiseerde omgeving te geven er genoeg mensen zijn die zich willen aanmelden.
Drempels weghalen
Het resultaat mocht er zijn! Binnen 20 minuten was de helft (24) van alle beschikbare auditie plekken gevuld. Binnen zes uur was de laatste plek vergeven, en de wachtlijst zit goed vol. Van alle aanmeldingen komt de helft van de mensen van buiten Amsterdam! Van Maastricht tot Groningen en alles er tussen in. Het laatste gedeelte van de auditie op 5 november is een optreden waar iedereen uit Nederland bij mag zijn. Als je de Dutch Cast wil zien optreden toen ze nog underground waren, en als eerste wilt weten wie het zijn: er zijn nog tickets verkrijgbaar!
Natuurlijk gaat het ons in minder dan een jaar het niet lukken om alles perfect te doen. Maar ik krijg er een warm gevoel van als ik zie hoe hard we aan het werken zijn met het weghalen van drempels. Drempels waardoor mensen zich buitengesloten voelen. Of waardoor ze denken dat het gebruik van Engels een te grote hobbel is om aan een workshop mee te doen (geloof mij, de voertaal is Slecht Engels en dat is prima). Of de drempel van gewoon niet weten waarom het interessant voor je kan zijn! En zo zullen er vast nog meer drempels zijn. Soms zullen we ze zien voordat we er over struikelen en soms niet, maar sowieso gaan we aan de slag met het weghalen er van.
Kortom: we streven er naar om zoveel mogelijk mensen uit Nederland langs te laten komen op het festival als bezoeker, speler, docent, regisseur of begeleider van een Jam. Heb je een idee hoe we drempels kunnen weghalen? Stuur gerust een berichtje!
–
Jeroen du Chatinier doet de PR- en Marketing van IMPRO Amsterdam. Hij heeft gespeeld in Nautisch Kijken en zet dit nautische thema door in Amsterdam bij het optreden The True North van Flock Theatre. In zijn vrije tijd gaat hij op zoek naar obscure role-playing games en brengt hij graag laagjes verf aan op verschillende soorten canvas.