“Alwéér een acteur die zo nodig moet gaan presenteren”. “Denkt die presentator nu óók te kunnen schrijven?” Niet iedereen is meteen enthousiast als iemand een uitstap maakt naar een andere kunstvorm. ‘Schoenmaker blijf bij uw leest’ lijkt het devies. Geldt hetzelfde voor een overstap van de ene theaterdiscispline naar de andere? Een improspeler die in een musical gaat spelen: kan dat zomaar? Ik doe dat dit seizoen wel.
De toss-game: belangrijker dan je denkt
Theatersport-wedstrijd begint traditioneel met een toss-game, een spelletje tussen beide teams dat bepaalt wie er mag beginnen. Maakt het uit wie er mag beginnen? Niet echt. Toch is de toss naar mijn mening een belangrijk (en soms onderschat) onderdeel van de voorstelling. Deze blog neemt het nader onder de loep.
IMPRO Amsterdam podcasts
Improvisatie-hoogvliegers van over de hele week zijn deze week bijeen in Nederland voor IMPRO Amsterdam, een internationaal festival met hoogstaande shows en workshops. En – voor wie er niet zelf bij kan zijn of er geen genoeg van kan krijgen – een podcast-reeks. En die vind je hier. In English of course.
De uitdaging als uitdaging
Toen ik vorig jaar op het NTT als rechter vele wedstrijden achter elkaar zag, viel het me op hoe moeilijk het toch steeds weer bleek te zijn om een goede uitdaging neer te zetten. De uitdaging is weliswaar een vaste waarde in een theatersport-wedstrijd, maar wat maakt een uitdaging nu precies zinvol of bruikbaar?
Improvisatie: vreemde eend in de theaterbijt
Wat voor doorgewinterde improvisatie-spelers en -liefhebbers heel normaal is, is dat niet voor bezoekers, theatermakers en programmeurs zonder die ervaring. Dat lijken ‘we’ wel eens te vergeten, maar het is belangrijk om je te realiseren als je buiten het impro-wereldje wilt optreden. Dat merkte Het Gevolg in het DeLaMar Theater.