Een van mijn favoriete games is de ‘roetsjbaan’: Een saaie en kleurloze scene wordt in een split second omgezet in een vlammend emotioneel vervolg. Het wordt pas echt leuk als er filmgenres bij komen kijken. Ik haak graag in op een blog van Bram Brouwers over muziekgenres en beschrijf de kenmerken van 10 filmstijlen.
‘Ken je clichés’ is mijn belangrijkste uitgangspunt voor het improviseren met genres. Zowel bij muziekstijlen als bij filmstijlen helpt het enorm om snel te kunnen refereren aan de clichés van het genre. In een seconde maak je zo een kader dat herkenbaar is voor het publiek, jezelf en je medespeler. Voor muziekclichés doe ik graag een beroep op impromuzikanten als Bram, Joep, Marco, Lucien, Geert, Emiel enz. Voor films klim ik zelf in de blogcursor. Per veelvoorkomend genre drie bruikbare clichés en soms een wijsneuzerige opmerking en een filmtip om thuis te kijken.
- Western
- Klapdeurtjes, shoot out en paardrijden.
- Langzame en intense dialoog
- Loop van en naar je publiek om een close-up te insinueren
Ik ben zelf geen voorstander van een Amerikaans accent. In mijn oren klinkt dat als een Amerikaanse toerist die Nederlands spreekt. Het heeft mijn voorkeur om even over te schakelen naar het Engels.
FILM: ‘Once upon a time in the west’
- Horror
- Iemand versnijden met een kettingzaag en dit gore-y uitbeelden
- Dom blondje rent gillend weg en struikelt
- Verstop-en-achtervolg-sequentie
Horror heeft veel subcategorieën. Als je een ghosthorror-movie kiest, heb je weer andere clichés om mee te werken. Zelf vind ik beide eigenlijk wel lekker. Door elkaar heen werkt het in ieder geval niet.
FILM: ‘Texas chainsaw masacre’ of ‘Poltergeist’
- Romantische Komedie
- Underdog type wil liefde verklaren maar wordt keer op keer afgeleid door derden
- Zoetsappige dialoog over gevoel
- Een vriend of vriendin geeft slechte adviezen
Werkt eigenlijk het lekkerst als een van de twee spelers zich grandioos in de nesten durft te werken en echt lijdzaam durft te zijn aan de situatie. En dus niet te spitsvondig is.
FILM: Geen idee, kijk ik niet 😉
- Film Noir
- Stap zo nu en dan uit je rol en verzorg je eigen voice-over
- Speel onderkoeld maar wees heftig en emotioneel in je uitstapjes
- Rook overal een sigaret bij en kijk serieus
Niemand heeft ooit echt een film-noir gezien en toch wordt het heel vaak van uit de zaal geroepen 😉
FILM: ‘Chinatown’
- Slapstick
- Laat onhandigheid of emoties escaleren
- Grote gebaren en expressies
- Stap zo nu en dan uit om een kadertje te tekenen in de lucht waar je een zin hardop uitspreekt.
Zo’n genre waar je tegenop kan zien. Ga in ieder geval geen commentaar geven op de slapstick (knipoog naar de bananenschil) maar kijk wat je enorm kan opblazen aan je bestaande scene. Stomme film is net weer anders. Dan focus je je meer op de emoties dan op de fysieke escalaties en dat kan ook best een serieus thema hebben. Tip: doe ook eens de klassieke dubbeltake.
FILM: ‘Laurel and hardy’ – ‘Chaplin’
- Actiefilm
- Achtervolging met voertuigen
- One-liners dialogen
- Explosies, koprollen en iets met een hand-2-hand combat als alle wapens op zijn.
Als je een Oostenrijks accent kan: doen. Of Russisch, ook goed.
FILM: ‘Mission impossible’
- Science-fiction
- Persoon die een alien is of in zijn buik heeft
- Voor alles is een geavanceerde technologische oplossing
- Een van de twee is ‘de captain’
Ook hier zijn weer een hoop sub-genres. De cliché-films die de meeste mensen kennen zijn mengvormen. Star Wars is gedeeltelijk fantasy (the force) en Alien is gedeeltelijk horror (monster). Star Trek komt dan het dichtste bij. O ja: begin niet met een maanwandeling maar in een schip. In science-fiction films wordt amper gemaanwandeld.
FILM: Star Trek
- Thriller
- Iemand die dicht bij je staat, blijkt een dubbelleven te hebben
- Er moet een moord opgelost worden door een kwetsbaar type
- Een martelscene
De meeste thrillers hebben iemand van een overheidsautoriteit in de hoofdrol, zoals de FBI of de politie. Vaak één met een trauma.
FILM: ‘ Silence of the lambs’
- Fantasy
- De hoofdpersoon ‘overkomt’ alles, maakt zelf geen keuzes
- Een orakel met wijze adviezen (dit kan een tovenaar, een boom of een vogel zijn of zo)
- Good vs. Evil
Het is leuk om eens te kijken hoe je tovenarij het mooiste of het grappigste kan uitbeelden. Kijk uit met verwijzingen naar Gollem, want dan zit je meteen in ‘The Lord of the Rings’ (en heeft je medespeler die wel gezien?)
FILM: ‘Stardust’
10. Musical
- Zingen over je gedachten en emoties
- Loop overdreven gechoreografeerd over het toneel
- Onbereikbare liefde
Zelf vind ik zingen over handelingen vaak wat tegenvallen. Wat ik wel altijd heel leuk vind is om ‘te doen alsof’ we een complete musical neerzetten en dus ook zelf de decors bouwen, de vliegeffecten aan touwtjes en de volgspot uitbeelden.
FILM: ‘Grease’
11. Comedy
- Niet doen
Bij comedy maar ook mij sommige muziekstijlen of filmstijlen kan je vragen wat voor soort comedy mensen dan bedoelen. Dan wordt het waarschijnlijk: Romantische Komedie, Slapstick of een Sit-com.
Superveel plezier met de genres en de films. Mocht ik er wat vergeten zijn, laat het me weten, ik ben benieuwd.
Ad-Just
www.ToAdjust.nl
‘Lachen is de kortste afstand tussen mensen’
Historische film
Wordt weinig gedaan of wordt frustrerend voor de spelers. A kent de geschiedenis en wil het verhaaltje naspelen en B kent de geschiedenis niet en wil een lach aan d’r broek. Zonde want het hoeft elkaar niet te bijten.
2 manieren, comedy en werkelijkheid
Comedy/cartoonesk
* Het hoeft niet te kloppen, durf te falen en benoem duidelijk
* Zet fysieke karakteristieken neer, armpje van napoleon etc of waarachtige personages (als je het kunt)
* werk jezelf in de nesten
Ja je medespeelster kent de geschiedenis niet, accepteer dit en gebruik het. Ken je het wel schroom dan niet en pak de sleutelrol. Het is prima als een prima statig historisch figuur onheus/amicaal bejegent wordt, maar andersom niet zo.
Film:
Life of Brian
History of the World Part 1
Werkelijk (kan ook hilarisch zijn)
* vraag goed uit, wat herinnert de suggestiegever zich uit zijn of haar boekjes (3 feiten vragen)
* speel de feiten niet na maar gebeurtenissen er omheen. Gebeurtenissen gaan bijna altijd over een oorlog.
* benoem feiten rond de gebeurtenis.
* focus op relatie en speel waarachtig en rustig
Je hoeft niet de figuren zelf te spelen, het is makkelijker en interessanter om de figuren er om heen te spelen en de historische figuren te laten figureren (ga gerust als Lawrence of Arabië met je rug naar het publiek staan). Gebruik je kennis als je die hebt en accepteer als je medespelers dat niet kennen. Als publiek smul ik van kloppende historische contexten.
Films: Series
Lawrence of Arabië Borgias
The Emperor and the Assassin mr Selfridge
Hyde Park on Hudson Marco Polo
Zwart boek Claudius
Mythologische film
Mythologische films zijn niet hetzelfde als fantasy. Al hebben fantasy films wel veel uit het vaatje van de Arthurische en Noorse mythes getapt. Ik hou het even bij de Griekse mythes. Ook gaan sommige mythologische films over pseudo historische gebeurtenissen. Toch is het mijn ziens een unniek genre wat zijn eigen plek verdiend.
* deus ex magina. Ingreep van de goden
* mythische denken: de moraal dat de mens is niets zonder de goden en achter ieder ‘onbegrijpelijk’ natuur fenomeen een coherent bovennatuurlijk/goddelijk systeem zit (bijv: zeus maakt bliksem).
* ga als goden voor of aan de zijkant van het podium staan en kijk naar beneden als op de wereld van de stervelingen (welke bijvoorbeeld doorspelen in soft freeze).
Film/mini serie
* The Odyssey 1997
* Clash of the titans
* the storyteller greek myths
Effe up tempo je geschiedenis bijspijkeren?
https://www.youtube.com/watch?v=Yocja_N5s1I&list=PLu1rATTEb5flTauK4qgdZ64mTGFBJiJqf
De Griekse goden??
https://www.youtube.com/watch?v=eJCm8W5RZes
het allerleukst is het wanneer er iemand een echt origineel idee brult: de KLM instructie film, is er 1 die bij ons nogal lang is blijven hangen. En ja, Cliches, altijd een goed idee… 😉